نشست تخصصی نقش تعطیلی مدارس در کنترل اپیدمی آنفلونزا برگزار شد
چهارشنبه 5 آذرماه 1404 اولین رویدادر علمی آمادگی و پاسخ به اپیدمی ها و پاندمی ها با موضوع: نشست تخصصی نقش تعطیلی مدارس در کنترل اپیدمی آنفلونزا با حضور معاون تحقیقات و فناوری پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست و جمعی از اساتید، متخصصین این حوزه و دانشجویان به صورت حضوری/ مجازی برگزار شد.
در ابتدا دکتر قباد مرادی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، وضعیت بیماری های حاد تنفسی در کشور را با بررسی نمودارهای روند هفتگی آنفلوانزا، سندروم های تنفسی و کووید 19 توضیح دادند و شرایط استان های مختلف از لحاظ شیوع آنفولانزا و اقدامات صورت گرفته در آنها را تحلیل کردند.
سپس دکتر عاطفه عابدینی دانشیار بیماری های ری دانشگاه و عضو تیم ارزیابی خطر و واکنش سریع وزارت بهداشت، ضمن معرفی ویژگی ها و تظاهرات بالینی بیماری آنفلوانزا، درخصوص اهمیت اپیدمیها و پاندمیها در سلامت عمومی و روشهای کنترل آن صحبت کردند.
ایشان کودکان را موتور انتقال آنفلوانزا در جامعه دانستند و توصیه های عملی زیر را با توجه به ساختار مدارس ایران پیشنهاد دادند:
- تعطیلی هوشمند به صورت تعطیلی های کوتاه مدت 7-5 روزه در اوج بیماری
- ارزیابی روزانه وضعیت در استانها
- بازگشایی تدریجی مدارس با الزام تهویه مناسب، استفاده از ماسک در زمان پیک، مرخصی به دانشآموزان بیمار، افزایش آموزش بهداشت در مدارس، محدود کردن تجمعات (صف صبحگاهی، اردوها و …)
در ادامه دکتر کرمی دبیر علمی نشست و دبیر شبکه تحقیقات آمادگی و پاسخ به اپیدمی ها و پاندمی ها پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست به موضوع مداخلات غیر دارویی در اپیدمی آنفلوانزا پرداختند و راه های انتقال و گسترش اپیدمی آنفلوآنزا و ویژگی های آن را بیان کردند.
ایشان مداخلات غیر دارویی در مراحل اولیه اپیدمی آنفلوانزا را به صورت زیر ذکر کردند:
- اقدامات حفاظت فردی مانند بهداشت دست، آداب تنفسی و ماسکهای صورت
- اقدامات محیطی مانند تمیز کردن سطوح و اشیاء، و سایر اقدامات محیطی
- اقدامات فاصلهگذاری اجتماعی مانند ردیابی تماسها، ایزولهسازی افراد بیمار، قرنطینه افراد در معرض تماس، اقدامات و تعطیلی مدارس، اقدامات و تعطیلی محل کارها، و جلوگیری از ازدحام)
- اقدامات مرتبط با سفر مانند توصیههای سفر، غربالگری ورود و خروج، محدودیتهای سفر داخلی و بستن مرزها.
دکتر کرمی در خاتمه برای اپیدمی آنفلوانزا در ایران توصیه های پیشنهادی را به صورت زیر جمع بندی کردند: * بررسی وضعیت موارد غیبت و ابتلای دانشآموزان و توجه به روند آن: مقایسه وضعیت کنونی و تغییرات روزانه و هفتگی موارد غیبت به دلیل ابتلا به بیماریهای تنفسی (سرماخوردگی و علائم شبهآنفلوانزا)
*به منظور پیشگیری از گسترش بیماری آنفلوانزا و سایر عفونتهای تنفسی مشابه، ضروری است دانشآموزان و معلمان دارای علائم با حمایتطلبی و هماهنگی والدین از حضور در مدرسه خودداری کنند.
*اگر در یک کلاس، 3 دانش آموز (در بازه زمانی 2 تا 3 روز اخیر) دارای علایم باشند، تعطیلی کلاس مورد بررسی قرار گیرد. درصورت امکان جداسازی افراد مبتلا، رعایت خودمراقبتی توسط سایر دانشآموزان کلاس، گردش هوای مناسب و اطمینان اجرای سایر مداخلات فاصلهگذاری، نیازی به تعطیلی کلاس نیست. در غیر این صورت ، کلاس به مدت 5 روز غیرحضوری گردد.
*اولویت اعمال مداخله در مدارس به ترتیب غیرحضوری نمودن کلاس، سپس پایه (برای مثال 2 یا 3 کلاس مجاور) و در مرحله بعد غیرحضوری نمودن مدرسه میباشد.
*اگر در یک مدرسه، بیش از 3 کلاس یا بیش از 10% دانشآموزان به دلیل ابتلا به عفونتهای تنفسی از جمله آنفلوانزا و کووید-19 غایب باشند، یا افزایش دو برابری موارد عفونتهای تنفسی در مقایسه با روزهای اخیر مشاهده شود، مدرسه به مدت 5 روز غیرحضوریخواهد شد.
*روزهای تعطیل رسمی هفته (شامل پنجشنبه و جمعه) و سایر تعطیلات رسمی تقویم نیز در مدت غیرحضوری بودن کلاس/مدرسه لحاظ میشوند.
جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین و شرکت کنندگان مجازی نشست به کار خود پایان داد.
* تصمیم گیری در رابطه با مداخله غیرحضوری نمودن در سطح کل مدارس یک استان لازم است با اطلاع و هماهنگی مراجع ذیصلاح از جمله مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت صورت پذیرد.